Πώς εξελίσσεται η κατανάλωση γάλακτος στην εγχώρια αγορά – Τι δείχνουν τα στοιχεία της Circana
Εμφανή κόπωση της κατανάλωσης στην αγορά του γάλακτος αποτυπώνεται στα στοιχεία της Circana που αφορούν στην αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων στην περίοδο του Οκτωβρίου. Και ο όγκος των πωλήσεων, αλλά και η αξία τους εμφανίζουν αρνητικό πρόσημο.
Εξαιρείται μόνο η κατηγορία του γάλακτος υψηλής παστερίωσης, το οποίο τον Οκτώβριο είχε θετικό πρόσημο στον όγκο των πωλήσεων, αλλά η «αγορά» του θετικού προσήμου κόστισε ισχυρή μείωση της τιμής του προϊόντος στις γαλακτοκομικές επιχειρήσεις.
Αντιθέτως θετικά κινείται η αγορά των τυροκομικών προϊόντων και στα δύο μεγέθη. Και φυσικά σε άνοδο βρίσκεται και η αγορά του γιαουρτιού. Ομως σε όλες τις κατηγορίες, όπως αποδεικνύεται από την ανάλυση των στοιχείων, οι τιμές των γαλακτοκομικών προϊόντων έχουν μειωθεί.
Με ανώτερη την μείωση του γάλακτος εβαπορέ κατά 14,1% και με χαμηλότερη της υποκατηγορίας του γιαουρτιού κατά 0,3%. Κινούνται σε αρνητική τροχιά. Και μάλιστα σημαντική για τα δεδομένα του πληθωρισμού!
Η καταναλωτική κόπωση
Αναλυτικότερα σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτει ο ΟΤ, η συνολική κατηγορία του πόσιμου γάλακτος έχασε το 0,9% του όγκου της τον Οκτώβριο του 2024 έναντι του αντίστοιχου μήνα του περασμένου έτους, ενώ οι πωλήσεις του μειώθηκαν κατά 5%.
Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι η μεσοσταθμική μείωση της τιμής ανήλθε στο 5,9%. Δεδομένου μάλιστα ότι πρόκειται για προϊόν βασικής κατανάλωσης και χαμηλής τιμής, αβίαστα προκύπτει το συμπέρασμα πως πρόκειται για αποτέλεσμα της καταναλωτικής κόπωσης.
Πρόκειται για ένδειξη που παραπέμπει σε κοινωνικές εξελίξεις. Η κατηγορία του παστεριωμένου γάλακτος, του επονομαζόμενου «φρέσκου» -η κάθε εταιρεία δίνει τον δικό της αριθμό ημερών διάρκειας– έχασε 1,5% του όγκου των πωλήσεων του και το 5,8% της αξία τους. Δηλαδή η μείωση των τιμών ανήλθε στο 7,3%! Είναι προφανές ότι αν η μείωση της αξίας των πωλήσεων δεν ήταν τόσο μεγάλη, η μείωση του όγκου θα ήταν ακόμη μεγαλύτερη.
To γάλα εβαπορέ
Αντιθέτως το γάλα υψηλής παστερίωσης –όπως έλεγαν πηγές της αγοράς, σ΄ αυτή την κατηγορία δεν είναι μόνο το αγελαδινό, αλλά και το κατσικίσιο κι ίσως αυτό έχει την σημασία του για την θετική εξέλιξη της υποκατηγορίας– είχε σαφή άνοδο του όγκου των πωλήσεων. Ο όγκος αυξήθηκε κατά 1,5%, αλλά η αξία των πωλήσεων του μειώθηκε κατά 3,5%.
Και το γάλα εβαπορέ συνεχίζει την πτωτική του πορεία, παρά το γεγονός ότι οι τιμή του έχει μειωθεί δραματικά. Συγκεκριμένα ο όγκος των πωλήσεων του εβαπορέ μειώθηκε κατά 5,5% και παράλληλα μειώθηκε και η αξία των πωλήσεων του κατά 8,6%! Δηλαδή η μείωση των τιμών ανήλθε στο 14,1%.
Σε αντίθετη φορά κινήθηκε η κατηγορία των τυροκομικών προϊόντων. Ο όγκος των πωλήσεων κίτρινων και λευκών τυριών αυξήθηκε κατά 4,5% και η αξία των πωλήσεων του 1,9% – η μείωση των τιμών ανήλθε στο 2,4%. Πιο συγκεκριμένα ο όγκος των πωλήσεων των κίτρινων τυριών αυξήθηκε κατά 2,8% και μόλις κατά 0,1% αυξήθηκε η αξία των πωλήσεων τους – η μείωση των τιμών διαμορφώθηκε στο 2,7%. Στην υποκατηγορία των λευκών τυριών ο όγκος του αυξήθηκε κατά 6,6%, ενώ οι πωλήσεις τους κατά 3,8% – η μείωση των τιμών ανήλθε στο 2,8%!
Το γιαούρτι
Το γιαούρτι είχε την υψηλότερη αύξηση της κατανάλωσης μεταξύ όλων των γαλακτοκομικών προϊόντων. Στη διάρκεια του περασμένου Οκτωβρίου ο όγκος του αυξήθηκε κατά 9,5%, ενώ οι πωλήσεις του κατά 9,2%, την ώρα που η τιμή μειώθηκε κατά μόλις 0,3%.
Ο βασικός όγκος της κατανάλωσης αφορά στο στραγγιστό γιαούρτι, ο όγκος πωλήσεων του οποίου αυξήθηκε κατά 10% και η αξία κατά 5,4%.
Η κατανάλωση της κρέμας γάλακτος αυξήθηκε κατά 4,8% και των πωλήσεων κατά 2,5%, ενώ η τιμή μειώθηκε κατά 2,3%. Τέλος, η κατανάλωση βουτύρου ενισχύθηκε κατά μόλις 0,1% και οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 1,5%. Η τιμή μειώθηκε στο 1,4%.
Πηγή: ot.gr